LADEN

Making of


Het idee voor Waking with Dinosaurs begon in 1996. Destijds was ik TV-producent bij BCC op het gebied van wetenschap. Ik wist dat ze op zoek waren naar een grote serie over paleontologie. In eerste instantie wilden ze dat het een show werd voor een heel breed publiek om het onderwerp aan te wakkeren. Dit was maar een paar jaar nadat Jurassic Park was uitgekomen, die een grote afdruk heeft achtergelaten in ons beeld van dinosaurussen. Toen kwam ik met het idee om dezelfde technieken te gebruiken voor een nieuwe serie prehistorische geschiedenisprogramma’s. Ik zag een kleine raptor voor me die libellen probeerde te vangen in het ‘s zomerse avondlicht in de Krijttijd. Een bijzonder dier dat zoiets normaals en natuurlijks doet. Het uiteindelijke doel was om een meeslepende ervaring te creëren die zowel bijzonder als leerzaam was.

Terwijl ik verder zocht, realiseerde ik me hoe moeilijk het zou worden om dit te bereiken. Het eerste ding waar ik tegenaan liep was toen ik computerdinosaurussen wilde laten maken. Deze kostten ruim 8000 euro per seconde, wat ver boven het budget zat. Jurassic Park had maar negen minuten van dit soort dinosaurussen, maar wij hadden ze wel drie uur nodig. Dus bij mijn eerste idee lag de focus het meest op insecten, planten en landschappen van het Mesozoïcum-tijdperk, met af en toe een dinosaurus erin. Gelukkig bracht mijn zoektocht naar grafisch designers mij bij Framestore, waar ik Mike Milne ontmoette. Hij begreep precies wat ik probeerde te bereiken en liet me een flexibele en verbeeldende manier zien waarmee we goedkoper uit zouden zijn. Met dank aan Mike en zijn team, konden we plotseling toch een programma maken vol met dinosaurussen.

We schoten een eerste aflevering van zes minuten in een mediterraan dennengebied in Cyprus. Deze was goed genoeg voor BBC, Discovery en BBC Worldwide om de hele serie te financieren. Zes maanden lang hebben we niets anders gedaan dan research en zorgvuldig uitkiezen welke periodes uit het Mesozoïcum het meest bekend waren bij wetenschappers. Om het plaatje compleet te maken, hadden we alle informatie nodig die beschikbaar was. Het was van essentieel belang dat dit beeld van zo echt en nauwkeurig mogelijk werd, ook al was het gebaseerd op wetenschappelijke vermoedens.

Daarna, tussen de zomer van 1997 en de winter van 1998, namen producent Jasper James en ik een klein productieteam mee naar een van de laatste plaatsen op Aarde, waar oude planten en bomen nog steeds leven. Zo konden we een goede achtergrond voor de dinosaurussen vastleggen. Deze kleine stukjes van ongerepte natuur zijn de mooiste plekjes op onze planeet. We waren echt bevoorrecht dat we hier weken konden verblijven om te filmen. De gebieden waar we verbleven waren de araucariabossen in Nieuw-Caledonië en Zuid-Chili, de Californische sequoiabossen, de beukkloof op Zuid-Eiland Nieuw-Zeeland en het Labyrint in Tasmanië.

Terwijl de filmcrew prachtige beelden schoot van het landschap in de zuidelijke bossen van de Stille Oceaan, werkten Mike Milne en zijn team van animatoren aan de dinosaurussen. Met heel veel advies van paleontologen, hebben we accurate modellen van bijna 20 dinosaurussen (en een paar andere vreemde en fantastische wezens uit dezelfde periode) naar de computer gescand. Daarna kwamen we voor een grote taak te staan. Ze wilden iets proberen wat nog nooit ergens is gedaan, zelfs niet in Hollywood; urenlang fotorealistische animatie op hoge kwaliteit. De eerste show duurde een jaar om te maken, maar toen Mike’s team alle kleine probleempjes eenmaal had overwonnen, duurden de laatste vijf nog maar zes maanden.

Toen de wezens eenmaal op beeld verschenen, zagen ze er fantastisch uit. Plotseling kwam het tijdperk tot leven. Lopen, rennen, eten, vechten, een hele verzameling van wezens, waarvan een aantal nooit zijn vertoond buiten de bladzijdes van wetenschappelijke nieuwsbladen. Toen ik de beelden van onze allosaurus op de poolcirkel zag, ronddwalend in de natuur van Nieuw-Zeeland, wist ik dat we iets speciaals hadden gemaakt. De zes programma’s van een half uur waren klaar en werden voor het eerst uitgezonden in oktober 1999 op BBC1.

TIM HAINES
Maker en producer van de BBC-serie ‘Walking With Dinosaurs’